V úvodním článku o pěších turistických trasách kolem Mimoně jsme dali tip na částečně neoficiální trasy, které obsahovaly i sice neznačené, ale celkem dobře schůdné části. V této části bude řeč o trase, která je značená a lze jí zakončit kombinací s veřejnou dopravou, nebo nabídneme její cyklistickou alternativu. Prázdniny ještě nekončí, léto je v plném proudu a okolí našeho města nabízí pro ty, kdo relaxují při procházce, či na kole spoustu alternativ. V článku najdete hotové vyznačené trasy jak pro pěší, tak pro cyklisty.

Trasa Mimoň - Zákupy

Pěší trasa vede od rozcestníku na náměstí 1. Máje po červené turistické značce do Vranova, k rozcestníku v Zadním Vranově. Tento rozcestník se nachází u Vranovských skal, v blízkosti Juliiny vyhlídky. Obojí je možné alternativně přidat do trasy a navštívit.

Od rozcestníku v Zadním Vranově vede trasa po modré turistické značce přes Srní Potok, kde po mostě překonává řeku Ploučnici a pokračuje dále do Pertoltic pod Ralskem. Na konci Pertoltic pod Ralskem (první odbočka ze silnice za cedulí označující konec obce) dále po modré turistické značce, která vede mezi poli a na konci cesty odbočuje vpravo směrem k výklenkové kapličce sv. Prokopa, která nabídne možnost odpočinku na lavičce a krásný rozhled.

Trasa pokračuje dál, pořád po modré turistické cestě, až do Kamenice u Zákup, kde odbočuje vlevo a po krátkém silničním úseku odbočuje u sochy sv. Václava opět vlevo směrem k Jacobovu kříži a Jacobově studánce. I místní turistický rozcestník se jmenuje Jacobův.

V těchto místech je opět možnost si do trasy přidat malou zacházku a navštívit další prameny, které se v tomto místě nacházejí. Jedná se o Dívčí pramen a o Pramen tří svatých. Poslední jmenovaný má dokonce léčivé účinky. Nebo se to alespoň mezi místními traduje. V těchto místech najdete i Mariánský sloup, obnovený dřevěný kříž, či pomník obětem první světové války. Další příjemné místo na odpočinek.

Od Jacobova rozcestníku trasa pokračuje opět po modré turistické značce, značené současně jako naučná stezka Zákupy směrem na Kamenický kopec. Zhruba v polovině stoupání na Kamenický kopec odbočíme z modré turistické trasy na vyhlídkové místo Kamenné schody a z něj můžeme navštívit ještě jednu vyhlídku, tentokrát Ferdinandovu. Z Ferdinandovy vyhlídky se napojíme zpět na modrou turistickou trasu, společnou s Naučnou stezkou Zákupy a dojdeme k dalšímu turistickému rozcestníku, zde u sv. Josefa.

U tohoto turistického rozcestníku se nachází kaple sv. Josefa a další vyhlídkové místo. Odsud už jsou Zákupy na dohled a trasa dále prochází městem Zákupy, kde vede ulicí Gagarinovou a odbočuje na ulici Školní. (U odbočky na ulici Školní je možné si trochu zajít dál rovně a projít se k bývalému kapucínskému klášteru). Jinak trasa dál odbočuje na ulici U stadionu a dál rovně až na zákupské náměstí s krásným morovým sloupem.

Z náměstí už to je jen pár desítek metrů do Zámeckého parku, krásného udržovaného místa, které nabízí spoustu možností pro relax a odpočinek po dlouhé cestě. Opět alternativně, jako třešničku na dortu je možnost navštívit také státní zámek Zákupy.

A pak už jen zpět na vlakovou zastávku Zákupy - Božíkov, nebo hned vedle ní je zastávka autobusu a vlakem, či autobusem se nechat dopravit zpět do Mimoně.

Stáhnout data pro navigaci, formát KML

Stáhnout data pro navigaci, formát GPX

Cyklistická trasa (okruh) zhruba 27 km Mimoň - Zákupy - Mimoň

Není vhodná pro typicky silniční kola. Středně těžká trasa s úseky pro horská kola. Povrchy: Asfalt, polní a lesní cesty.

Stáhnout data KML pro cyklistickou variantu

Stáhnout data GPX pro cyklistickou variantu